Przewartościować chińską jakość

Nowe normy produkcyjne wprowadzane przez chińskie fabryki związane z oczekiwaniami europejskich importerów wymusiły znaczący wzrost parametrów jakościowych

W Ptak Expo już po raz szósty odbyły się targi China Homelife Show 2018. Tegoroczna edycja, oprócz ogromnych możliwości spotkań z dostawcami, była także ważnym wsparciem merytorycznym dla polskich firm. Równocześnie odbyła się także druga edycja Kongresu Gospodarczego Europy Centralnej i Wschodniej. Cykl szkoleń i wykładów pokazały zarówno największe szanse, jak i zagrożenia wynikające z współpracy z diametralnie różną kulturą prowadzenia biznesu. 

Podczas szeregu warsztatów osoby zainteresowane importem towarów z Chin mogły zapoznać się z procedurami, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli jakości, zasad e-commerce czy nowymi technologiami wykorzystywanymi w sprzedaży. Paulina Kiełbus-Jania z Big China Sp. z o.o. Opowiadała, jak przełamywać najczęstsze nieporozumienia kulturowe, przekonywała o wadze znajomości chińskich realiów i najważniejszych aspektach chińskiej kultury. Mariola Bańdo-Szwaj z firmy VERICO przedstawiła narzędzia ograniczające ryzyko otrzymania towaru niezgodnego z zamówieniem. Według niej jednym z głównych czynników wpływających na nieporozumienia b2b w kontaktach z chińskimi firmami wynikają z odmiennego pojmowania instytucji umowy czy kontraktu. Dla polskich przedsiębiorców jest ona finalnym zborem ustaleń, według których należy zrealizować zamówienie. Dla partnerów chińskich to natomiast jedynie potwierdzenie współpracy, której warunki mogą być zmieniane „w trakcie gry”. Stale rosnącą rolę w sposobie handlu Europa–Azja odgrywa e-commerce. Michał Golańczyk z Morskiej Agencji Gdynia oraz Piotr Canowiecki z Chińskiraport.pl pokazali, jak zmienił się sposób dokonywania zakupów przez społeczeństwo chińskie. Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii niemal w stu procentach scyfryzował proces dokonywania zakupów, a to przełożyło się na zupełnie nowe modele sprzedażowe.

Ważnym elementem dyskusji merytorycznych były kwestie logistyczne i transportowe. Zarówno podczas cykli warsztatów, jak i paneli dyskusyjnych, szeroko omawiano wszystkie dostępne formy sprowadzania towarów z Państwa Środka. Dyskusja, której moderatorem był Andrzej Pieczonka, były konsul ekonomiczny RP w Szanghaju, dotyczyła współpracy gospodarczej Polska–Chiny w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, perspektywach inicjatywny 16+1, a także możliwości, jakie oferują potentaci logistyczni, transportowi czy główne ośrodki miejskie zaangażowane w transport z Chin. Michał Laskowski (Morska Agencja Gdynia), Adrian Zwoliński (ekspert CSPA), Jakub Gołębiewski (OT Logistic), Rafał Adamczak (burmistrz Miasta Sławkowa), Sławomir Urbaniak (Poczta Polska) oraz Wojciech Grzesiok (FELB) zaprezentowali szeroki wachlarz możliwości, z których mogą skorzystać polscy eksporterzy i importerzy. 

Podkreślono znaczącą rolę zaangażowania władz centralnych w promocję polskiej gospodarki. Dysproporcje w wielkości gospodarek polskiej i chińskiej wymuszają scentralizowane działania wizerunkowe, skutkujące najpierw zaistnieniem w świadomości azjatyckich partnerów jako Europejczycy, następnie jako Polacy, a dopiero w kolejnym kroku indywidualni producenci. Istotną ścieżką jest także promocja sektorowa –  szczególnie popularne i pożądane w tej części świata są polska żywność oraz meble. Obecnie niezależnie od wyboru transportu – drogą morską, kolejową czy powietrzną – możliwe jest zapewnienie pełnej i profesjonalnej obsługi, fachowej pomocy i co ważne, zagwarantowanie czasu dostawy.

China Homelife Show 2018 to najważniejsze wydarzenie dotyczące współpracy biznesowej Chin i Europy Środkowo-Wschodniej. Co roku bierze w nim udział ponad 1000 staranie wybranych chińskich wystawców. Organizatorzy zaproponowali także bardzo dobrze przyjęty program match-makingu, dzięki któremu do polskich przedsiębiorców dobierani są odpowiedni chińscy producenci. Podczas targów możliwe były spotkania kupców z dostawcami. Dzięki strefom match-makingu możliwe było dokonanie tysięcy transakcji handlowych.

Pośród zweryfikowanych i rekomendowanych przez Chiński rząd wystawców można było znaleźć firmy z wielu branż współpracujące z kontrahentami na całym świecie. Niektóre z nich są już obecne w Polsce, ale nie brakowało takich, które odwiedziły nasz kraj po raz pierwszy. Targi China Homelife były zatem wyjątkową okazją do przyjrzenia się produktom z bliska i porównania ofert. W Polsce wciąż panuje stereotyp, że w Chinach wytwarza się towary niskiej jakości. Ten pogląd jest daleki od prawdy, o czym można było się przekonać podczas wystawy. Znaleźli się tam liderzy światowego rynku, oferujący wysokiej klasy produkty i usługi.

Przykładem jest Everbright International – wiodący gracz branży ochrony środowiska w Chinach, a drugi co do wielkości na świecie. Firma zaznaczyła swoją obecność w Polsce w 2016 roku, przejmując Novago Sp. z o.o., jednego z największych przetwórców odpadów w kraju, co stanowiło element rozwoju na rynku europejskim. Podczas targów obecni byli reprezentanci Everbright International, w tym dyrektor generalny Kenneth G. Huang.

Interesującą ofertę przedstawiła również firma Gusu Food Procesing Machinery Suzhou, która jako pierwsza w Chinach zajęła się wytwarzaniem kompletnych linii do produkcji czekoladek. Jej historia sięga 1969 roku i aktualnie jest obecna w ponad 120 krajach.

Jedną z firm branży meblarskiej była Hangzhou Huahai Wood Industry, oferująca zarówno gotowe meble, jak również ich elementy. Jej delegaci przekonywali potencjalnych kontrahentów głównie jakością, którą ma zapewnić zastosowanie niemieckich maszyn w procesie produkcji. Firma poszukuje odbiorców w Polsce, a jej przedstawiciele deklarują otwartość na różne formy współpracy.

Kolejne przedsiębiorstwo odwiedzające nasz kraj po raz pierwszy, a jednocześnie obecne na kilku kontynentach, to Henan Lanxing Power Equipment, działające w branży tekstylnej. Jego produkty posiadają certyfikaty zarządzania jakością ISO, a oferta obejmuje materiały oraz maszyny do ich produkcji.

Kupując artykuły gospodarstwa domowego uznanych światowych marek, np. garnki czy patelnie, możemy nie zwrócić uwagi, że najwyższą jakość zapewnił chiński producent. Zhejiang Lotoe Kitchenware jest tego przykładem. To kolejna firma, której produkty sprzedawane są na całym świecie, a która jest u nas po raz pierwszy.

Na ogół potencjalni kontrahenci i dystrybutorzy mogli podjąć współpracę z producentami artykułów jakości od średniej do wysokiej. Targi China Homelife dały możliwość dokładnego zapoznania się z asortymentem, a w przypadku bariery językowej porozmawiania za pośrednictwem tłumacza. Wydarzenie pozwoliło umocnić to, co jest najważniejsze w relacjach biznesowych: wzajemne zaufanie i przyczyniło się do zacieśnienia współpracy pomiędzy Chinami a Polską.

Dariusz Łakomski