PKP Intercity Symbolem 2018

PKP Intercity realizuje największą w swojej historii strategię taborową pn. „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” na kwotę ok. 7 mld złotych. Za swoje działania spółka zdobyła wyróżnienie Symbol 2018

Polacy coraz chętniej korzystają z usług PKP Intercity. W okresie od stycznia do końca października br. składy z niebiesko-pomarańczowym logo wybrało aż 38,7 mln osób. Jest to wzrost o blisko 7% w stosunku do analogicznego okresu w 2017 r. Według prognoz na rok 2018  liczba ta powinna wzrosnąć jeszcze bardziej.

Na spotęgowanie popularności przewoźnika ma wpływ realizowany program inwestycyjny „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Strategia taborowa o wartości ok. 7 mld zł zakłada  modernizację i zakup wagonów, lokomotyw oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Część z nich będzie przystosowana do prędkości 200 km/h i większych. W konsekwencji po 2023 roku 80% pociągów PKP Intercity będzie zestawionych z nowego lub zmodernizowanego taboru.

 

– Tylko w 2018 roku podpisaliśmy i rozszerzyliśmy umowy na zakup nowych lub modernizację posiadanych pojazdów na łączną kwotę przewyższającą 2,05 mld zł – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity S.A.

Spółka w bieżącym roku zrealizowała znaczną część wspomnianych inwestycji. Podpisała kontrakt z firmą NEWAG na dostawę 20 nowoczesnych lokomotyw Griffin, sfinalizowała umowę na zakup 55 nowoczesnych wagonów z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu oraz rozszerzyła umowy na modernizację wagonów zawarte z zakładami FPS H. Cegielski (30 pojazdów) i PESA S.A. w Bydgoszczy (82 pojazdy). Tym samym, wliczając kontrakty z roku 2017, kupionych i unowocześnionych zostanie aż 400 wagonów. 60 spośród nich to wagony typu COMBI, będące nowością na polskich torach. Pojazdy konstrukcji bydgoskiej PESY to pierwsze wagony wielofunkcyjne, z wydzielonymi przedziałami rodzinnymi oraz przedziałem dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wydzielona zostanie też przestrzeń przeznaczona do przewozu rowerów, a pasażerowie będą mogli skorzystać z maszyn do sprzedaży napojów czy przekąsek. Efektem będą jeszcze wygodniejsze i szybsze pociągi. 

– Inwestycje spółki przyniosą wymierne korzyści dla pasażerów, którzy będą mogli cieszyć się coraz wyższym komfortem podróży. Pierwsze efekty inwestycji już są widoczne. PESA Bydgoszcz realizuje umowę z ubiegłego roku na modernizację wagonów typu 141A. Odebraliśmy już pierwsze wagony po modernizacji od FPS H. Cegielski, a w najbliższym czasie będą trafiły do nas kolejne  – mówi Marek Chraniuk.

Proces inwestycyjny to elementy projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Przy ich realizacji spółka korzysta ze środków własnych oraz pozyskanych z Unii Europejskiej. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 przewoźnik pozyskał ponad 653 mln zł dotacji dla obu projektów o wartości blisko 2 mld zł brutto.

Działania PKP Intercity doceniła kapituła Programu Symbol – nagrody przyznawanej przez redakcję Monitora Rynkowego. „Symbole” są wyrazem docenienia dotychczasowych działań
i osiągnięć. Honorują te instytucje, których marka stała się reprezentatywna i tożsama z działalnością całej branży. Realizowana strategia taborowa “PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zdecydowanie potwierdza te cechy. Otrzymaną nagrodę jakości pasażerowie pociągów przewoźnika będą mogli zobaczyć m.in. na stronach magazynu pokładowego „W podróż z PKP Intercity”.

Michał Woźniakowski