Na nowej kanalizacji w Tomaszowie Mazowieckim zyskali wszyscy

ZGWK w Tomaszowie Mazowieckim zapewnił kilkunastu tysiącom mieszkańców dostęp do kanalizacji

Zakończony kilka miesięcy temu projekt „Modernizacja oczyszczalni ścieków i skanalizowanie części aglomeracji Tomaszowa Mazowieckiego” dał miastu nową jakość ochrony środowiska i umożliwił skok cywilizacyjny pod niemal każdym względem. Jego koszt wyniósłponad 208 mln zł, z czego ponad 101 mln zł pozyskano w ramach funduszy europejskich. Zbudowano nową sieć kanalizacyjną oraz przepompownię ścieków, zmodernizowano sieć sanitarną, wymieniono kolektor tłoczny ścieków, zmodernizowano oczyszczalnię. Poziom skanalizowania aglomeracji wzrósł z 74,8% do 95,4%. Zwiększył się potencjał gospodarczy, wzrosła atrakcyjność inwestycyjna i wartości terenów w aglomeracji tomaszowskiej. Wymierne korzyści ekologiczne dla regionu będą widoczne przez kolejne dziesięciolecia.

– Była to jedna z największych inwestycji miejskich w województwie łódzkim w ostatnich latach –podkreśla Maria Chilińska, prezes zarządu Zakładu Gospodarki Wodno-Kanalizacyjnej w Tomaszowie Mazowieckim. – Jej nadrzędny cel to ochrona środowiska naturalnego oraz rozwój zaawansowanej technologicznie i bezpiecznej infrastruktury technicznej. Oczyszczalnia ścieków, w której zastosowano nowatorskie w skali kraju rozwiązania, jest teraz jednym z najnowocześniejszych obiektów w Polsce.

Przedsięwzięcie ma również pozytywny wpływ na ekosystemy rzek wokół miasta (Pilica, Wolbórka, Czarna, Piasecznica, rezerwat „Niebieskie Źródła”) i wielu form ochrony przyrody (obszary Natura 2000: „Łąki Ciebłowickie”, „Niebieskie Źródła”, „Lasy Spalskie”, „Dolina Dolnej Pilicy”, rezerwat „Spała”).

Po sukcesie wielkiej inwestycji przyszedł czas na jego zdyskontowanie.– Kształtowanie zachowań proekologicznych mieszkańców, indywidualnej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego to obok codziennego gospodarowania wodą i ściekami główne cele naszej polityki ekologicznej i społecznej – podkreśla M. Chilińska. – Wykonujemy wielokierunkową pracę edukacyjną. Docieramy do ludzi na różne sposoby: od typowych, jak ulotki, foldery czy audycje radiowe, przez uczestnictwo praktycznie we wszystkich imprezach przygotowanychprzez miasto, aż po konferencje, happeningi i szkolenia organizowane przez nas. Spopularyzowaliśmy firmę, wystawiając maskotki-kropelki, z którymi – ciekawostka – chętnie sfotografował się prezydent RP Andrzej Duda.

Danuta Klimek