MOKATE: rodzinny międzynarodowy biznes zbudowany na wartościach

Jakość, innowacyjność, wspólne wartości – to klucze do sukcesu Grupy MOKATE. Sukcesu bezsprzecznego, bowiem dzisiaj firma jest potężnym, rodzinnym biznesem zatrudniający ponad 1700 osób na świecie. O budowie pozycji lidera i kolejnych planach rozwoju z dr. Adamem Mokryszem, prezesem zarządu Grupy MOKATE, rozmawia Anna Knapek

Mówi się, że to MOKATE nauczyło Polaków pić cappuccino. Dziś firma jest jednym z największych polskich producentów kawy, herbaty i napojów instant w Europie Środkowo-Wschodniej, ale może pochwalić się także szerokim wachlarzem innych produktów. Jak to się wszystko zaczęło i na jakich fundamentach zbudowali państwo swoją pozycję na rynku?

Firma rodzinna MOKATE zbudowała swój sukces na wartościach takich jak pracowitość, chęć rozwoju, wzajemne zaufanie i poszanowanie godności oraz pracy ludzkiej, także tej służącej wspólnemu dobru. Te wartości wyniosłem z domu rodzinnego. A historia naszego biznesu zaczęła się od sklepu kolonialnego, który na przełomie XIX i XX wieku w miejscowości Dobra, obecnie w granicach Republiki Czeskiej, założył mój pradziad Józef. Klientów przybywało, więc niebawem do rodzinnego sklepu dołączyła restauracja i tak zaczęliśmy budować naszą kluczową kompetencję – zaspokajanie elementarnych ludzkich potrzeb na najwyższym dostępnym poziomie. Później, już w niepodległej Polsce, rodzinna firma funkcjonowała pod nazwą Mokrysz, oprócz głównej działalności prowadząc również wytwórnię betonu. Zawsze jednak koncentrowała się na tym, co pozwala „ubarwiać życie smakiem”.

Ta misja pozwoliła nam przetrwać kolejne trudne dziesięciolecia, aby dziś, w warunkach wolnego rynku, rozwijać biznes do obecnych rozmiarów. 

Dziś Grupę MOKATE tworzy 9 firm. Oprócz cappuccino wytwarzamy ponad 50 rodzajów różnych produktów; napojów kawowych instant, miksów kawowych, kawy mielonej i ziarnistej, herbat czarnych, owocowych i ziołowych oraz ciastek i żywności „fit”.

Taki rozwój nie byłby możliwy bez permanentnych inwestycji. Które z nich aktualnie można uznać za najistotniejsze? 

Stale inwestujemy w najnowszej generacji technologie i trudno wskazać tę najważniejszą. Wypada zacząć od nowego zakładu produkcyjnego oddanego do użytku wiosną 2017 r., w którym funkcjonuje jedna z najnowocześniejszych linii technologicznych tej branży na świecie – instalacja do suszenia rozpyłowego. Dzięki niej zwiększyliśmy moce produkcyjne, jak również skróciliśmy czas oczekiwania na realizacje zamówień. Dla jakości kluczowe znaczenie ma zlokalizowane w nowym zakładzie nowoczesne laboratorium, otwarte w październiku 2017 r. Co ciekawe, ma ono powierzchnię zbliżoną do… pierwszego zakładu produkcyjnego MOKATE, uruchomionego 26 lat temu. Do dyspozycji pracowników są tu najnowocześniejsze urządzenia aplikacyjne, sprzęt pomiarowy oraz odpowiednie narzędzia do przeprowadzania testów nowych produktów. Laboratorium jest w stanie błyskawicznie przygotować przepis na prawie każdy składnik najbardziej wymyślnych lodów, zup, sosów czy napojów instant. Stale badamy w nim możliwości doskonalenia naszych produktów, a także testujemy poszczególne proporcje składu wyrobów.

Sukces rynkowy jest zawsze składową wielu czynników. Ile przedsiębiorstw, tyle recept. Co w tej kwestii jest najważniejsze dla pana?

Nie ma jednej recepty, ale podstawy to na pewno innowacyjność i jakość. W myśl zasady „stwórz kategorię, a będziesz w niej liderem” wykreowaliśmy linię produktów niespotykanych wcześniej na polskim rynku. Marka MOKATE Cappuccino na stałe zagościła w polskich domach. Drugi czynnik sukcesu – stałe rozwijanie jakości – to od lat filar strategii MOKATE. Wdrożyliśmy system HACCP – narzędzie bardzo przydatne w doskonaleniu jakości, którym świadomie posługują się wszyscy nasi pracownicy. W sposób skuteczny łączymy zasady i wymagania systemu HACCP, zgodnego z Codex Alimentarius, z zasadami Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP – ang.: Good Manufacturing Practice) i Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP – ang.: Good Hygiene Practice) w odniesieniu do realizowanych procesów. Wśród dokumentów potwierdzających jakość i pochodzenie produktów znajdują się także Kashrut i Halal oraz RFA, UTZ, RASP, Rainforest Alliance i inne. Ponadto wszystkie systemy zarządzania jakością zostały zintegrowane, są oparte na wymogach unijnych norm ISO i posiadają aktualne certyfikaty.

A jak wygląda dziś pozycja MOKATE na międzynarodowych rynkach?

Obecnie nasze wyroby eksportujemy do 70 krajów na świecie. Jesteśmy jednym z największych polskich prywatnych producentów i eksporterów markowych produktów spożywczych i surowców dla przemysłu spożywczego. Sprzedają się z powodzeniem w większości państw europejskich oraz w wybranych krajach na innych kontynentach.

Od lat budujemy swoją pozycję w oparciu o lokalne struktury dystrybucji w poszczególnych państwach. Konsekwentnie pracujemy nad wszelkimi możliwościami zwiększania zasięgu geograficznego dzięki nowościom dostosowanym do lokalnych potrzeb konsumentów na całym świecie. Stale zwiększamy sprzedaż produktów kawowych i herbacianych, a także regularnie wprowadzamy do oferty innowacje. Dzięki temu dziś skutecznie konkurujemy z największymi światowymi koncernami. Nasze działania eksportowe nieraz doczekały się uznania; zdobyliśmy kilka tytułów „Lidera polskiego eksportu” przyznawanych przez Stowarzyszenie Eksporterów Polskich. 

Innowacje i nowoczesne technologie. W jaki sposób te dwa zagadnienia są realizowane w Grupie MOKATE?

Konsekwentne inwestowanie w innowacje i nowoczesne technologie to podstawa rozwoju Grupy MOKATE. Jakość jest tu absolutnym priorytetem, a praca nad nią trwa bez przerwy. Dzięki zaawansowanym technologiom, wdrożonym w naszym laboratorium, nieustanie pracujemy nad innowacyjnymi rozwiązaniami. Wytwarzamy produkty skomponowane według życzeń i wskazówek klientów, dzień po dniu testując inne proporcje i dobór składników. Jakość w połączeniu z atrakcyjną ceną plus biznesowa elastyczność sprawiają, że MOKATE znajduje się w czołówce europejskich potentatów produkujących surowce dla przemysłu spożywczego (między innymi spieniacze, bazy tłuszczowe, zabielacze, toppingi i mieszanki mleczne).

Ich wytwarzanie prowadzone jest w dwóch oddziałach proszkowni rozpyłowych, których wyposażenie stanowią linie technologiczne najnowszej generacji. Według zgodnej opinii fachowców są one szczytowym osiągnięciem techniki w tej dziedzinie przetwórstwa. Podobnych urządzeń jest zaledwie kilkanaście w Europie. Mieszczą się w wysokich na 6 pięter obiektach, których sylwetki są charakterystycznym elementem zabudowań MOKATE. Podsumowując, Grupa MOKATE buduje swój sukces przede wszystkim dzięki innowacjom, nowoczesnym technologiom i rozwojowi na rynkach międzynarodowych.

Czy rodzinny charakter firmy ułatwia zbudowanie silnej marki?

Z pewnością tak. Rodzina to nie tylko więzy krwi i naturalna wspólnota interesów; to też wspólnota wartości. Jeśli w rodzinnym domu na co dzień widzi się rodziców pochłoniętych tworzeniem i budowaniem w zgodzie z niezmiennym systemem wartości, to nie ma lepszej szkoły zarządzania biznesem. Pewnych zachowań uczymy się od najbliższych, potem weryfikujemy je dzięki własnym doświadczeniom, ale najważniejsze jest, żeby od dziecka towarzyszyły nam prawdziwe wzorce do naśladowania. W rodzinie Mokryszów od najwcześniejszych lat przejmuje się na początku proste zadania, stopniowo ucząc się trudniejszych i doskonaląc swoje umiejętności. Tak było w przypadku mojego ojca, tak było w moim. Podobnie będzie, gdy kiedyś przekażę firmę moim dzieciom. Myślę, że do tego czasu wielokrotnie zmienią się technologie produkcji, rynek i upodobania klientów, ale nasze wartości pozostaną stałe. A są to: pracowitość, pasja, dążenie do perfekcji, działanie z wyobraźnią i wrażliwością. Od siebie dodam, że bardzo wysoko cenimy punktualność. Poszanowanie czyjegoś czasu to najprostsza, elementarna oznaka szacunku dla drugiego człowieka. 

Mocno rosnącym segmentem w branży są produkty premium. Konsumenci coraz chętniej są skłonni płacić więcej za wyższą jakość. Jak MOKATE wpisuje się w te trendy?

Produkty premium są od dawna dostępne w naszej ofercie. Od 2011 r. jesteśmy autoryzowanym przedstawicielem marki Lavazza, powszechnie znanej i cenionej przez klientów na całym świecie. Wśród miłośników kawy ta marka to synonim jakości i jestem dumny z faktu, że na polskim rynku jesteśmy jej dystrybutorem. Wiele nas łączy, nawet historia rozwoju pokazuje, jak silne jest przedsiębiorstwo budowane przez rodzinę. MOKATE, podobnie jak Lavazza, rozwija się przez pokolenia, począwszy od początku XX wieku, gromadząc wiedzę i zdobywając grono zaufanych rynkowych partnerów. 

Warto przypomnieć również o naszej marce herbat Loyd, zrzeszonej w elitarnym The London Tea History Association. Całą jej produkcję na recepturach i dostawach z legendarnego londyńskiego „domu herbaty”, Thompson Lloyd&Ewart działającego od 1760 r. 

Sprzedajemy markowe produkty coraz wyższej jakości, czego dowodami są zarówno certyfikaty, takie jak IFS, BRC, ISO 22000:2005 i ISO 9001:2015. MOKATE zostało ostatnio również nagrodzone w prestiżowym badaniu „Superbrands”. Decydujący głos mieli w nim konsumenci, a kluczowym kryterium było zaufanie i uznanie jakości wyrażanej przez markę.

Miarą sukcesu jest niespoczywanie na laurach. Co czeka Grupę w najbliższych latach?

Planujemy konsekwentny rozwój geograficzny dzięki budowie własnych sieci dystrybucji, a także poprzez sieć kontaktów z naszymi międzynarodowymi partnerami. Wprowadzane na rynek nowości asortymentowe dostosowujemy do lokalnych potrzeb konsumentów na całym świecie. Nie wykluczamy kolejnych akwizycji w kraju bądź poza jego granicami. Analizujemy też inne, pokrewne segmenty rynku, gdzie planujemy również zaznaczyć swoją obecność. Otoczenie ekonomiczne, w którym funkcjonujemy, staje się coraz bardziej sprzyjające, a przedsiębiorstwa korzystają nie tylko z rosnącego popytu wewnętrznego, ale także z możliwości, jakie daje eksport polskich produktów. Już blisko 70% naszych przychodów pochodzi z rynków zagranicznych, na których produkty z naszym logo są świetnie odbierane, a klienci doceniają ich jakość. 